tisdag 11 augusti 2009

Chockerande nyheter


Fick förra veckan reda på att stora ytan i Area51 här i GBG har rivits under sommaren. Arbetet påbörjades redan i maj och jag är chockerad för att jag suttit med i styrelsen fram till förra hösten utan att fått någon förfrågan om vad vi BMXare tycker om saken. Med tanke på att det är vi som byggt ytan, tillsammans med några inlinare, och det är vi som använder den känner jag mig personligen helt överkörd. Hur den nya ytan ska se ut vet jag inte, men golvet ska tydligen göras om till skatarnas favör. Dessutom antar jag att hela ytan kommer byggas bara för skatarnas räkning eftersom det bara är skatare i styrelsen i dag.

Anledningen till att jag gick med i styrelsen från första början för ca 3 år sen var för att det snackades om avstängning av BMX i berget och majoriteten var skatare i styrelsen. Mötena var dock så fruktansvärt långdragna att jag inte såg någon mening med att vara kvar. Det hände ju ingenting på mötena förutom ett massa tjabblande och ovisentligheter fram och tillbaka. Ack så fel jag hade. Nu hoppas jag bara inte att de tänker bygga massa marmor curbs (som jag dock redan hört att de ska göra) och stänga av oss BMXare.

Jag är inte imot en ombyggnad av den stora ytan utan förespråkar den gärna, men låt alla vara med att bestämma hur den nya ytan ska se ut. Det är viktigt för allas trevnad, vänskap och demokradin.

Själv ska jag erbjuda mig att hjälpa till och bygga upp den nya ytan redan i dag och jag vill att så många BMXare ställer upp. Både för er egen skull och för alla BMXare i sverige. Om ni själva har varit med och byggt ytan är det lättare att komma med mot argument när en skatare kommer och skriker i ditt ansikte att du inte har något här att göra.

14 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

men om dom stänger av bmx går inte det unfer allmänarätigheter? eller nått liknaden. man får ju inte förbjua människor att gå i kyrkan. lär gå under samma regler

11 augusti 2009 kl. 12:10  
Blogger david sa...

nä, tyvärr, men om det är kommunalt subventionerat måste kommunen godkänna reglerna skulle jag tro. men vi måste helt klart engagera oss. beach, om du får reda på nåt datum för årsmöte eller vad som helst så drar vi dit allihopa och visar att vi vill vara med och hjälpa till och även vara delaktiga i utformningen av nya ytan.

11 augusti 2009 kl. 13:25  
Blogger Rigmund III sa...

vem är beach?

11 augusti 2009 kl. 15:34  
Anonymous JON sa...

Jag har sett lite bilder Jerry lagt upp på Facebook på murade curbs med vad som ser ut som sten eller poolcoping vilket kan vara lite oroväckande vad gäller hållbarheten och hur de tänkt med BMX, SK8are brukar inte ha blida ögon på pegs+ poolcoping av olika varierande relevanta själ.
De har även gjutit om golvet till slät betong så det är ingen liten renovering..

Byggbloggen på Bunkeberget har ju inte uppdaterats sedan de började riva grejerna i maj.

Det vekar som allt är bestämt och klart hur och vad som skall byggas vad jag förstår.

Vad gäller bygge är jag mer pepp än någonsin på dirt efter ha åkt i sopan-dirten(Horlax) i sommar är det någon som vet något om den utvecklingen i Gbg?

11 augusti 2009 kl. 18:09  
Anonymous lill david sa...

>JON

Jag är pepp på dirt asså! BYGGABYGGABYGGA

11 augusti 2009 kl. 19:16  
Blogger Badjo sa...

Ännu ett genialt sätt av skejtarna att få som du vill. "Gå bakom er rygg"-tricket. Känn som att de kommer få vad de förtjänar om de låser ut oss.

11 augusti 2009 kl. 23:22  
Anonymous linus sa...

R.I.P berget :( detta gör mig svårt ledsen. ytan kommer aldrig bli så bra som den varit. ska hata skatare för all framtid!

12 augusti 2009 kl. 23:04  
Anonymous Anonym sa...

Nu kanske vi inte skall måla fan på väggen Linus, för den ytan har ALLTID kunnat varit bättre och i storadrag varit oförändrad i 10 år.
Ytan blir helt säkert mycket annorlunda men "sämre" och "aldrig lika bra" är okänt.

12 augusti 2009 kl. 23:18  
Blogger Badjo sa...

Jag tror ytan utan tvekan kommer bli roligare och mer åkbar för alla typer av åkare. Jag tycker helhjärtat också att det faktiskt finns yta nog för blades, bmx och skate att samsas om så att alla kan åka samtidigt.

Däremot tycker jag att det är sjukt lökigt att det har gått till som det gjort. Känns lite som att ha att göra med ett gäng nyzasister. Där vi bmxare bara förstör, vi är kaxiga, vi är si och vi är så, vi engagerar oss inte i frågorna, actionpark suger för den är bmxanpassad, yada yada yada,

13 augusti 2009 kl. 16:37  
Anonymous andreas sa...

Jag brukar vara mycket trevlig och sammarbetsvillig, men efter dehär förtjänar inblandade skateare inget annat än en bräda upp i röven... på tvären..

13 augusti 2009 kl. 17:52  
Anonymous david sa...

Badjo, vet du nåt som vi andra inte vet? Om hur den nya ytan kommer bli alltså...

13 augusti 2009 kl. 22:06  
Blogger Badjo sa...

"skateanpassad"....dvs en streetcourse om de lösa ryktena stämmer.

15 augusti 2009 kl. 21:33  
Anonymous JON sa...

Här är lite bilder: http://bunkeberget.blogg.se/2009/august/byggrapport-14-augusti-2009.html#comment

3 curbs och en pyramid i hörnet med vänd banks på kort ändorna, ganska magert.. visst, det går att ha kul där men inte Sundsvalls eller Ume kul.

20 augusti 2009 kl. 12:39  
Anonymous Mike Bike sa...

Jo kort sagt håller Göteborg på att bli Sveriges sämsta bmxstad. Om det inte vore för all grym street så skulle Gbg scenen dö.
Jag vet att det Beach har gått igenom är sant. Det gör allt de kan för att slippa bmx:are i styrelsen mm. När jag var med kunde jag inte komma på söndagarna, detta nämnde jag för dom. Och vad tror ni hände, jo från den dagen var alla möten på söndagar och även årsmötet där jag ersattes av någon annan, trotts att jag ville behälla min plats.
BMX är ett hot för dom och fegissar flyr helre än att samarbeta.
Tråkigt, men tiderna förändras, och vill man styra förändringen så måste man vara med. Årsmötet är en väg.
Hojja på! Mikael

ps: vill tacka alla som gillade den gamla ytan, det känns nice trotts att det var länge sen jag ritade designen.

25 augusti 2009 kl. 03:25  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida